Saya pernah menerangkan berkenaan pencegahan terhadap penyakit Buasir di <<<SINI>>>. Pada post kali ini suka saya menerangkan lebih jelas dan detail berkenaan cara mencegah Buasir.
Untuk mencegah buasir, anda dinasihatkan mengikut apa yang saya terangkan seperti berikut:

Air adalah amat penting dalam badan kita dan salah satu element terbesar dari badan kita. Apa pun, jumlah pengambilan air adalah berbeza pada badan masing-masing. Ia bergantung kepada beberapa faktor. Diantaranya umur, aktiviti harian, kesihatan, jantina dan lain-lain. Oleh itu, minum air yang banyak sepadan dengan badan anda.

Makanan serat tinggi juga perlu diambil oleh semua orang terutama pesakit Buasir. Ini kerana ia akan melembutkan najis dan meningkatkan saiznya. Dengan itu, ia dapat mengurangkan pesakit meneran apabila buang air besar  dan kebanyakan punca buasir adalah akibat dari meneran semasa buang air besar. Jadi, makan lah lebih buah-buahan, sayuran dan bijirin dalam pemakanan harian anda.

Kalau boleh, ambil makanan tambahan yang berserat dan ia boleh didapati di farmasi seperti Metamucil dan Citrucel. Ia dapat membantu najis menjadi lembut dan lebih kerap. Sila rujuk pada doktor berkenaan ubat yang boleh melembutkan najis. Jika anda mengambil makanan tambahan berserat, pastikan minum air 8-10 gelas sehari bagi mengelakkan sembelit dan sekaligus boleh menyebabkan buasir menjadi lebih teruk.

Lakukan aktiviti fizikal yang boleh mengurangkan tekanan pada vena (pembuluh darah). Jangan berdiri atau duduk terlalu lama dan selain itu, kurangkan berat badan yang berlebihan untuk mengelakkan dari sembelit. Jika anda terpaksa duduk dalam waktu yang lama, elakkan dari mengunakan kusyen donat sebagai alas kerana ia memberi tekanan pada vena di dalam anus.

Meneran dan menahan nafas semasa buang air besar akan memberi  tekanan kuat  kepada vena di bahagian bawah rektum. Jadi, cuba elakkan dari meneran.

Jangan menahan dari membuang air besar. Jika anda menahan membuang air besar, najis akan menjadi lebih kering dan sukar untuk buang air besar. Jadi, jika terasa ingin buang air besar, lakukan dengan segera.
Jadi, ikuti cara pencegahan dia atas bagi mengelakkan muncul buasir atau buasir menjadi lebih teruk.

Di samping mengamalkan pencegahan seperti yang diterangkan di atas, saya sarankan anda mendapat Ramuan Taufiq untuk mengubati buasir. Sudah ramai yang mencuba dan feedback yang telah mencuba Ramuan Taufiq ini telah banyak kami terima dan diantaranya, anda boleh lihat di <<<SINI>>>.
Jika terdapat sebarang soalan berkenaan Ramuan Taufiq atau Buasir, boleh SMS/WHATSAPP di 019-9466763. Kami akan menjawab soalan anda sebaik mungkin.

1 comment:

  • RSS
  • Facebook
  • Youtube